در نشست مهندسی شیمی عنوان شد؛

1397/03/07 در ساعت 14:14:00

ایجاد شبکه‌های سیستماتیک مهندسی زیستی در کشور ضروری است

در نشست مهندسی شیمی عنوان شد؛

با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نشست دانشجویی کاربردهای مهندسی شیمی در بیوتکنولوژی، برگزار شد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در نشست دانشجویی کاربردهای مهندسی شیمی در بیوتکنولوژی که با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، سید عباس شجاع‌الساداتی، رییس کارگروه زیست فناوری صنعتی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، با اشاره به تاریخچه ورود بيوتكنولوژي صنعتی به ایران، گفت: پیشرفت‌های فراوانی در سالیان اخیر در حوزه زیست فناوری در کشور ایجاد شده است.
وی افزود: ایجاد شبکه‌های سیستماتیک در مهندسی زیستی یکی از ضروریات توسعه زیست فناوری در کشور است.
به گفته شجاع‌الساداتی، نقش مهندسی در توسعه بيوتكنولوژي بسیار بالا رفته است و علم زیستی بدون وجود محاسبات رياضي، فنی و بررسی پدیده‌های دقیق تجربی از کارایی مناسبی برخوردار نیست.
وی، دانشگاه تربیت مدرس را قطب مهم بيوتكنولوژي در کشور دانست و از برخی کم کاری ها و راکد ماندن کارها و طرح های این حوزه انتقاد کرد.
رییس کارگروه زیست فناوری صنعتی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی همچنین تصریح کرد: سال‌ها پیش، پایلوت بومی بيوتكنولوژي در جهاد دانشگاهی ایجاد شد؛ اما این طرح نیز راکد مانده است.
وی ادامه داد: امروز 15 هزار تن مخمر صادر می کنیم و حتی می‌توانیم ظرفیت تولید را به 30 هزار تن افزایش دهیم؛ اما به دلیل مسائل مختلفی نمی‌توانیم به این مهم دست پیدا کنیم. 
شجاع‌الساداتی در ادامه بیان کرد: به عنوان مثال در نانوایی‌های ایران به جای این مخمرها از مواد شيميايي استفاده می کنند در حالیکه میزان تولید مخمر، پاسخگوی نیاز کشور است.
رییس کارگروه زیست فناوری صنعتی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با اشاره به وضعیت تولید پروبیوتیک در کشور، گفت: خوشبختانه ایران در حوزه تولید پروبیوتیک وضع خوبی دارد؛ اما رعایت استانداردهای لازم در این حوزه ضروری است.
به گفته وی، مهمترین چالش حوزه زیست فناوری، علم پایه‌ای بيوتكنولوژي است که باید به آن توجه کنیم. در واقع در سال 2003، 98 درصد تحقیق و توسعه در حوزه پزشکی صورت می گرفت که تا سال 2050 این آمار به زیر پنجاه درصد خواهد رسید و به سمت مهندسي انتقال خواهد یافت.
در ادامه امید توکلی، استاد دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تهران به چالش‌های توسعه حوزه زیست‌پایه اشاره کرد و گفت: جایگاه دانشگاه، دانشجویان و اساتید در توسعه اقتصادی و تعهد آنها در قبال توسعه کشور و منطقه بسیار جدی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: در میزان تولید دانش باید «دانش اطلاعاتی؛ چیستی و چرایی» و «دانش تاکتیکی یا دانش چگونگی» را مدنظر قرار دهیم.
توکلی ضمن انتقاد از وضعیت تولید دانش در دانشگاه‌ها، عنوان کرد: متاسفانه تولید دانشگاهی کشور به سمت کاربردی کردن دانش نرفته است.

 

منبع خبر: معاونت علمی و فناوری

نظر جدید
0%