ضرورت استفاده از شتاب دهنده ها در صنایع تخمیری

1397/11/01 در ساعت 08:17:00

اولین نشست صنایع تخمیری سبز ایران توسط کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست فناوری با حضور دبیر ستاد و کارگروه های مربوط در سالن شیخ بهایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

ضرورت استفاده از شتاب دهنده ها در صنایع تخمیری

اولین نشست صنایع تخمیری سبز ایران توسط کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست فناوری کشور و با حضور اعضای انجمن تولیدکنندگان اتانول و خمیرمایه ایران، استادان و پژوهشگران دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نماینده سازمان حفاظت محیط زیست، واحدهای صنعتی مربوط فعالانی از صنعت آب، صنایع پایین دستی مرتبط با فرآوری پسماندهای صنعت اتانول، استارت آپ ها، به دعوت ستاد توسعه زیست فناوری  با حضور دبیر ستاد و کارگروه های مربوط در سالن شیخ بهایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی ستاد توسعه زیست فناوری دکتر قانعی در این نشست تاکید کرد: کشور های پیشرفته دنیا با استفاده از الگوی اقتصاد غیر نفتی به اقتصاد زیستی ورود کرده اند و کشور ما نیز قصد دارد تا سه درصد سهم جهانی اقتصاد زیست فناوری جهان را به دست بیاورد.

وی افزود: در این نشست  ورود زیست فناوری به حوزه صنایع تخمیری و نقشی که ستاد توسعه زیست فناوری می تواند در این امر داشته باشد بررسی خواهد شد.

ایشان با اشاره به اهداف ستاد توسعه زیست فناوری تاکید کرد: استفاده از فناوری زیستی در صنایع می تواند ارزش افزوده صنعت را زیاد کند و هزینه ها را کاهش دهد و در نهایت می تواند ظرفیت صادرات را فراهم می نماید.

قانعی با تاکید بر ضرورت نزدیک تر شدن دانشگاه با صنعت افزود: داشتن 15 هزار فارغ التحصیل زیست فناوری  در کشور ما یک فرصت بزرگ محسوب می شود و باید از این فرصت در کاهش ارزبری و تولید بهره برد.

وی ادامه داد: انتظاری که از ستاد توسعه زیست فناوری وجود دارد این است که اشتغال های پایداری در حوزه زیست فناوری ایجاد نماید و سهم قابل توجهی از اقتصاد دانش بنیان را به خودش اختصاص بدهد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به عدم اعتماد کامل صنعت به دانشگاه افزود: ستاد توسعه زیست فناوری برای ایجاد هم افزایی میان دانشگاه و صنعت از مدل سرمایه گذاری جسورانه برای حمایت از صنایع داخلی استفاده می کند.

به طور خلاصه اهم محور های مورد بحث و پیشنهادات و مصوبات نشست بدین شرح است:

توسعه صنایع تخمیری و زیست فناوری صنعتی به ویژه در بخش توسعه تولید بیواتانول امری ضروری برای کشور است. هم چنین ستاد توسعه زیست فناوری به ویژه از طریق کارگروه های صنعتی و محیط زیست خود تلاش خواهد کرد تا همگام با توسعه زیست فناوری، در حل مسائل صنعت تولید اتانول و صنایع مرتبط اهتمام ویژه داشته باشد.

ستاد توسعه زیست فناوری از تشکیل شتاب دهنده ها در واحدهای صنعتی ذی صلاح تولید کننده اتانول و خمیر مایه حمایت خواهد کرد و خطرپذیری استفاده از دانش بومی را به سود صنعت کاهش خواهد داد.

هم چنین انجمن تولیدکنندگان اتانول و خمیرمایه ایران، مساعی خود را در جهت توسعه صنعت اتانول و خمیرمایه منطبق بر سازگاری با محیط زیست کشور و حفاظ از منابع گاز به کار خواهد بست.

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی که حل مسائل سلامت مردم را دنبال می نمایند، از هرگونه پیشرفت در جهت حل مسائل زیست محیطی صنعت حمایت خواهند کرد.

نظر جدید
0%