دانشمندان دانشگاه شفیلد ترکیبی جدید کشف کرده‌اند

1398/04/01 در ساعت 08:38:00

کشف ترکیب نابود کننده باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک

دانشمندان دانشگاه شفیلد ترکیبی جدید کشف کرده‌اند

دانشمندان دانشگاه شفیلد ترکیبی جدید کشف کرده‌اند که باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را نابود می‌کند. این تیم تحقیقاتی به رهبری پروفسور جیم توماس در حال تست یک ماده جدید بر روی باکتری‌های گرم منفی مقاوم به آنتی‌بیوتیک از جمله باکتری اشریشیا کلی بیماری‌زا است.

باکتری‌‌های گرم منفی می‌توانند باعث عفونت‌هایی از جمله ذات‌الریه، عفونت‌های مجاری ادراری و عفونت‌های خون شوند. درمان این بیماری‌ها به این دلیل که دیواره سلولی باکتری مانع از ورود دارو به داخل میکروب می‌شود، دشوار است.

مقاومت ضد میکروبی در حال حاضر مسئول مرگ سالانه 25000 نفر در اتحادیه اروپا است؛ اگر این تهدید به سرعت مورد بررسی قرار نگیرد، تخمین زده می‌شود که تا سال 2050 بیش از 10 میلیون نفر سالانه به علت عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک جان خود را از دست می‌دهند.

پزشکان در طی 50 سال اخیر درمان جدیدی برای باکتری‌های گرم منفی پیدا نکرده‌اند و هیچ داروی بالقوه‌ای نیز از سال 2010 تاکنون وارد آزمایش های بالینی نشده است. مطالعات نشان داده‌اند که به نظر می‌رسد این ترکیب چندین روش عمل داشته باشد، که این خود باعث می‌شود بروز مقاومت آنتی‌بیوتیکی در باکتری‌ها کاهش یابد. مرحله بعدی این تحقیق، تست این ترکیب بر روی باکتری‌های مقاوم بیشتری خواهد بود.

پروفسور توماس می‌گوید: “از آن‌جایی که این ترکیب تابناک (luminescent) است، ما می‌توانیم جذب و تأثیر آن روی باکتری‌ها را با کمک تکنیک‌های میکروسکوپی پیشرفته موجود در آزمایشگاه دنبال کنیم.” او هم‌چنین افزود: “این پیشرفت می‌تواند منجر به درمان‌های حیاتی جدیدی برای این باکتری‌های خطرناک و نیز باعث کاهش خطر در حال رشد مقاومت ضد میکروبی شود.”

در گزارشی که اخیراً بر روی پاتوژن‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک منتشر شد، سازمان بهداشت جهانی چندین باکتری گرم منفی را در صدر لیست خود قرار داده است و اعلام کرد که کشف درمان های جدید برای این باکتری‌ها در اولویت است؛ زیرا این باکتری‌ها باعث ایجاد عفونت با میزان مرگ بالا می‌شوند و به سرعت در حال مقاوم شدن به درمان های موجود هستند و اغلب از بیمارستان ها شیوع پیدا می‌کنند.

باکتری اشریشیا کلی که هر ساله مسئول میلیون‌ها عفونت ضد آنتی‌بیوتیکی در جهان است به وسیله این ترکیب از بین می‌رود.

نظر جدید