دکتر مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با ویروس کرونا

1398/12/28 در ساعت 08:27:00

محققان ایرانی ترکیب دارویی برای درمان ضایعه ریوی بیماران مبتلا به کرونا را تولید کردند.

دکتر مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با ویروس کرونا

دکتر مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با ویروس کرونا روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران از تولید یک ترکیب دارویی برای درمان ضایعه ریوی ناشی از بیماری کرونا خبر داد.
وی گفت: این دارو از ترکیب سه داروی موجود به دست آمده است که مدت بستری بیماران کرونایی را به چهار روز کاهش می‌دهد.
دکتر قانعی تصریح کرد: ما ضایعه ریه را شناسایی کردیم و این دارو، بهبود ضایعه ریه را هدف قرار می دهد.
وی افزود: ضایعه ریوی منجر به بستری، رفتن به بخش ICU و حتی در مواردی منجر به فوت بیمار می‌شود.
دکتر قانعی یادآورشد: دبیر ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزیر بهداشت امروز در جریان تولید این دارو که شروع درمان محسوب می شود، قرار گرفتند.
به گفته وی، در گروهی که این سه ترکیب دارویی را دریافت کردند، ۴۰ درصد بیماران قبل از چهار روز بستری در بیمارستان ترخیص شدند.
رئیس کمیته علمی مبارزه با ویروس کرونا گفت: در یک تحقیق موفق شدیم چند دارو موجود درکشور را که برای بیماری‌های دیگری استفاده می‌شد با هم ترکیب و برای رفع التهاب ضایعه ریوی  بیماران کرونایی به کار گرفته شد که با این ترکیب موفقیت درمانی خوبی حاصل شد.
وی افزود: این تحقیق نشان داد که مدت بستری بیماران کرونایی تا چهار روز کاهش می‌یابد. نباید فراموش کرد که بیماری کرونا تاکنون برای خودش درمانی ندارد، بنابراین ما از  یک درمان ویروس کرونا صحبت نمی‌کنیم بلکه صحبت ما ضایعه ریه است که در مراحل بیماری کرونا منجر به بستری شدن بیمار، التهاب ریه و نهایتا منجر به مرگ می‌شود.
 قانعی اظهار کرد: خوشبختانه این ضایعه به سرعت در کشور شناسایی شد و طی یک بازه زمانی ۷ روزه، سه داروی آزیترومایسین، ناپلوپروتکسین و پردنیذولون که هر کدام برای درمان یک نوع التهاب استفاده می‌شد با هم ترکیب شدند، بدون اینکه در روند درمانی وزارت بهداشت اخلالی ایجاد شود.
رئیس کمیته علمی مبارزه با ویروس کرونا گفت: ۶۰ بیمار کرونایی در این تحقیق مشارکت داشتند که ۲۸ نفر آنها این ترکیب دارویی جدید را استفاده می‌کردند و ۳۲ نفر از مسیر پروتکل‌های رسمی دارو می‌گرفتند. آنچه که در پایان حاصل شد این بود که  ۴۰ درصد افرادی که از ترکیب جدید استفاده کردند قبل از چهار روز ترخیص شدند در حالی که گروهی که استفاده نکرده بودند تا ۱۵ روز تحت معالجه بودند. 
وی با بیان اینکه در این تحقیق قصد درمان عفونت را نداریم، افزود: ترکیب این داروها به جای درمان ویروس، به درمان التهاب ریه متمرکز می شود و التهاب ضایعه ریه را کم می‌کند، بنابراین باعث می شود که بیماران زودتر ترخیص شوند. این درمان ضد التهابی که در کمتر از یک هفته تجویز ‌می‌شود عارضه‌ای نخواهد داشت. 
دکتر قانعی یادآور شد: این تحقیقات توسط دانشگاه علوم پزشکی و در بیمارستان بقیه الله اعظم توسط همکاران در دو گروه ریوی و عفونی انجام شد و گروهی از همکاران فوق تخصص ما از قم نیز به این روند پیوستند و این تحقیقات در قم نیز ادامه دارد.
 وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که دارو در حال استفاده است یا در مرحله آزمایشی، گفت: ما قصد داریم این دارو را به همکاران خود در سراسر دنیا معرفی کنیم و بگوییم نتایج آن موفقیت آمیز بوده است. وقتی تعداد افراد درمان شده  به ۱۰۰ نفر رسید و این دارو نشان داد تغییرات واضح و نتیجه قطعی است، به یک پروتکل کشوری در مراکز درمانی تبدیل می‌شود و تا انتهای هفته آینده تمام بیماران این گروه باید تکمیل شده باشند که نتیجه قطعی را اعلام کنیم.


 کیت تشخیص کرونای دو شرکت ایرانی به تایید انستیتوپاستور رسید
 دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه در خصوص ساخت کیت تشخیص کرونا در کشور گفت: یکی از موضوعاتی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو  پیگیری کردند، تولید کیت‌های تشخیصی از نوع cpcr  است که روی ژن عمل می کند.
وی ادامه داد: بر اساس هماهنگی‌ها و فراخوانی که به عمل آمد از میان ۵۰ شرکت داوطلب ۸  شرکت انتخاب شدند و مورد حمایت قرار گرفتند. دو تا از این شرکت‌ها کیت خود را تحویل انستیتو پاستور دادند که خوشبختانه محصول آن دو مورد تایید قرار گرفت و در مرحله بعدی باید مورد تایید سازمان غذا و دارو و وزیر بهداشت قرار گیرد.
قانعی با اشاره به اینکه امیدوارم هفته آینده کیت‌های ایرانی با تایید سازمان غذا و دارو وارد بازار شود، گفت: هر شرکتی موفق شود زودتر محصول خود را تحویل دهد برای تولید انبوه نیز یک حمایت دوم به عمل می آید. ما در ماه‌های آینده  برای تشخیص ویروس کرونا  به کیت خارجی نیاز نخواهیم داشت.
به گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ظهر روز سه شنبه ۱۶ هزار و ۱۶۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، ۹۸۸ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۵ هزار و ۳۸۹ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

 

منبع

نظر جدید
0%