معاون پژوهشی وزیر علوم اعلام کرد

1396/11/24 در ساعت 09:36:00

صادرات 230 میلیون دلاری شرکت‌های مستقر در پارک‌های فناوری

معاون پژوهشی وزیر علوم اعلام کرد

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بواسطه فعالیت‌های شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری سه هزار میلیارد تومان فروش محصول صورت گرفته است، همچنین در سال گذشته بواسطه فعالیت این شرکت‌ها 230 میلیون دلار صادرات انجام شده است.

دکتر مسعود برومند امروز در آیین افتتاح و آغاز بهره‌برداری فاز اول پروژه‌ جامع پارک علم و فناوری استان مرکزی عنوان کرد: امروز تکنولوژی و فناوری نقش اساسی در توسعه کشورها دارد، صنایع بزرگ و سنتی برای استقرار و ایجاد شغل، سرمایه‌گذاری‌های بزرگی انجام می‌دهند، در حالی که استقرار فناوری با سرمایه‌گذاری اندک، اشتغالزایی بالایی به همراه دارد.

وی با بیان اینکه توسعه فناوری و تکنولوژی، اقتصاد سیستمی را می‌طلبد، گفت: در چنین نظامی پارک‌های علم و فناوری، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و موسسات آموزش کارورزان نقش تعیین‌کننده‌ای دارند که هم‌افزایی آنان به ایجاد اکوسیستم و زیست‌بوم نوآوری می‌انجامد.

برومند تصریح کرد: با شکل‌گیری فرآیند نوآوری، اکوسیستم نوآوری ایجاد و به ایده، محصول، فروش و ثروت ختم می‌شود و با اتصال و ارتباط همه این عناصر اکوسیستم به درستی شکل می‌گیرد.

وی افزود: امروزه 300 هزار سند و مقاله علمی در کشور تولید می‌شود که نشان از جایگاه برتر علمی کشور در جهان و رتبه نخست کشور در این حوزه در منطقه دارد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تعداد پارک‌های علم و فناوری کشور و مراکز رشد را به ترتیب 42 و 186 مرکز دانست و گفت: این تعداد پارک در کشور 30 هزار شغل ایجاد کرده و بواسطه فعالیت‌های شرکت‌های مستقر در پارک‌ها سه هزار میلیارد تومان فروش محصول صورت گرفته است، همچنین در سال گذشته بواسطه فعالیت این شرکت‌ها 230 میلیون دلار صادرات انجام شده است، برهمین اساس بخش زیادی از زیرساخت‌های نوآوری کشور در پارک‌ها ایجاد شده است و عمده دانشگاه‌های بزرگ کشور نیز درگیر مفهوم کارآفرینی شده‌اند.

وی بر حرکت و تغییر مداوم پارک‌های علم و فناوری متناسب با شرایط تاکید کرد و گفت: پارک‌ها نقش مهمی در توسعه دارند و باید به صورت مداوم و مستمر با توجه به شرایط، تغییر و ماموریت‌ها را بازنگری کنند.

برومند با تاکید بر اینکه باید برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی در حوزه علم و فناوری، دنبال و از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده شود، اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود کارگروه آموزش و تحقیق در استان فعال شود. همچنین تلاش می‌شود که یک درصد بودجه عمومی شرکت‌های مختلف به امر تحقیق و توسعه سوق یابد که با تجمیع این اعتبارات می‌توان به ارقام بالایی دست یافت.

وی تصریح کرد: برای بهبود شرایط باید به سه عنصر نیروی انسانی، امکانات و فرآیندها توجه داشت. استان مرکزی از نظر منابع انسانی استانی رشد یافته است، اما باید به این نکته توجه کرد که فرآیندها تحول‌آفرینند، زمان سیاست‌گذاری و راهبرد به سرآمده و باید برنامه‌های عملیاتی مورد توجه قرار گیرد، سال آینده علی‌رغم نگرانی‌های مالی سال خوبی خواهد بود و باید در امر اجرا در حوزه استفاده بهینه از منابع تلاش بسیار داشت.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در کشور سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در بحث پژوهش و فناوری انجام شده  و در توسعه علم اهداف 1404 محقق شده است، گفت: در امر توسعه علم، مقالات و ارجاعات علمی و ثبت اختراعات عملکرد قابل قبولی گزارش شده است.

برومند بر لزوم تبدیل نتایج پژوهش به فناوری تاکید کرد و افزود: طی 10 سال آینده باید توسعه مراکز رشد و پارک‌ها دنبال شود، چراکه بواسطه پارک‌ها و مراکز رشد می‌توان تعامل شرکت‌های مختلف را افزایش داد و راه حل بهتر فناوری را ایجاد کرد.

منبع خبر: خبرگزاری ایسنا

نظر جدید
0%