استفاده از دستگاه میکرومانیپولاتور برای درمان ناباروری

1398/09/30 در ساعت 18:08:00

ایران از جمله کشورهای پیشگام در حوزه درمان ناباروری است که موفق به ساخت و تولید دستگاه میکرومانیپولاتور در کشور شده است.

استفاده از دستگاه میکرومانیپولاتور برای درمان ناباروری

کاربردهای دستگاه میکرومانیپولاتور

میکرومانیپولاتور Cell Injection and Manipulation Device به منظور انجام عملیات‌های بسیار دقیق بر روی نمونه‌های میکروسکوپی استفاده می شود. تکنولوژی انجام عملیات های دقیق درون سلول ها، می تواند راه کاری برای تعیین روش های جدید و کارآمد جهت تشخیص و درمان بیماری‌ها باشد.

تزریق به درون سلول یا برداشتن نمونه از سیتوپلاسم آن تنها با کمک دستگاه هایی انجام می پذیرد که دقت حرکتی و کنترل پذیری در مقیاس میکرون دارند. دستگاه فوق در واقع قادر است حرکات دست اپراتوری که با آن کار می کند را با دقت به مقیاس میکرونی انتقال دهد.

این دستگاه دارای دو بازو الکترونیکی است که هر سه محور حرکتی XYZ را دارند. دقت حرکتی دستگاه یک میکرون برای حرکت و عملیات درون سلول است. موتور های محرک توسط 2 جوی استیک Joystick به آسانی کنترل می شود. میکرومانیپولاتور می تواند 2 پراب میکروپیپت ویژه مکنده و تزریق کننده را حمل کند. همچنین می تواند با کمک نوسانات عملگر پیزوالکتریک به درون سلول نفوذ کند.

 

 

کاربردهای و موارد استفاده دستگاه

درمان ناباروری: بیشترین استفاده از این دستگاه در روش ICSI یا همان تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسم تخمک است. این روش با نام Micro-Injection نیز شناخته می شود که در آن اسپرم حدود 3 میکرونی به داخل تخمکی با ابعاد حدود 100 میکرون تزریق می شود. از این روش در مواقعی استفاده می شود که اسپرم توانایی لازم برای حرکت را ندارد و به این سبب قادر به آمیزش با تخمک و بارور کردن آن را ندارد.

تست یا پرابینگ مدارات مجتمع میکروالکترونیک: مدارهای ریزتراشه ها نیز همانند مدارات الکترونیکی عادی، پس از ساخت، نیاز به تست شدن  عیب یابی دارند.با استفاده از این دستگاه می توان با دقت فراوانی پراب اندازه گیری را به هر نقطه دلخواه از مدار مورد نظر متصل کرد و عمل اندازه گیری را انجام داد.

دستگاه میکرومانیپولاتور همچنین کاربرد هایی در میکروبیولوژی و تحقیقات سلولی انسانی، دامی و گیاهی، تحقیقات سلول‌های بنیادی، تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد، صنعت اپتیک، چیدمان میکرولنزها، انبرک نوری optical tweezer، میکرو اسمبلی، نانوتکنولوژی و میکروالکترونیک دارد.

 

نیازهای کشور به دستگاه میکرومانیپولاتور

در حال حاضر 60 مرکز درمان ناباروری در کشور مشغول به فعالیت هستند. همچنین موسسات خصوصی بسیار توانمندی در این حوزه فعالیت دارند که از آن ها می توان به رویان و ابن سینا اشاره نمود. هزینه های درمان ناباروری در ایران در هر سیکل حدود 2 تا 4 میلیون است و این در حالی است که این هزینه ها در کشورهای اروپایی و امریکا چیزی حدود 10 تا 15 هزار دلار خواهد بود.

از طرفی آمار 20 درصدی ناباروری در ایران بالاتر از 12 تا 15 درصد متوسط جهانی است.در حال حاضر 3 میلیون زوج با ناباروری در کشور وجود دارند که هر ساله تعداد 150 هزار زوج به آن اضافه خواهد شد.

تقریبا 40 درصد از ناباروری ها مرتبط با فاکتور مردانه می باشد از این رو نیاز به روش ICSI یا همان میکرواینجکشن برای درمان این ناباروری ها وجود دارد. بنابراین وجود دستگاهی مانند میکرومانیپولاتور برای ارائه خدمات درمان ناباروری از ضروریات یک مرکز کامل برای درمان است.

با این توصیفات، قیمت بالای دستگاه و تحریم دست به دست هم داده اند تا با کمبود تجهیزات میکرواینجکشن، خدمات درمانی و همچنین آموزش عملی متخصصان با مشکل مواجه شود.

هم اکنون قیمت دستگاه های میکرومانیپولاتور یا میکرواینجکتور، بین 40 تا 60 هزار دلار است. همچنین واردات این دستگاه به کشور 20 تا 50 درصد به این هزینه اضافه می کند. از طرفی برای دریافت خدمات پس از فروش برای این دستگاه ها هزینه های بیشتری به هزینه های مرکز درمانی افزوده می شود. از این رو ور از آن جایی که در حال حاضر دستگاه های موجود در کشور وارداتی هستند، تنها مراکزی که دارای شرایط بسیار خوب از نظر مالی باشند قادر به تهیه این دستگاه ها خواهند بود.

 

میکرومانیپولاتور

میکرومانیپولاتور ساخت پژوهشگران ایرانی

پژوهشگران کشورمان اما با بومی سازی این دستگاه قیمت آن را 50 درصد کاهش دادند. با این عمل محققان دانشگاه صنعتی شریف، نه تنها مراکز بیشتری قادر به خرید دستگاه خواهند بود، بلکه مراکزی که هم اکنون نیز دارای دستگاه میکرومانیپولاتور هستند، می توانند با افزایش ظرفیت خود، از زمان انتظار بیماران برای درمان بکاهند.

فناوری حرکت فوق دقیق، پیزوالکتریک و کنترل سروو Servo، از فناوری های مهم و کلیدی میکرومانیپولاتور هستند که تیم حاضر شناخت و تجربه عملی کفی را در این حوزه ها داراست. بدین ترتیب هیچ گونه ریسک فنی برای تولید این محصول در کشور وجود ندارد.

در حال حاضر تنها کشورهای آلمان، انگلیس، ژاپن و آمریکا و اکنون ایران تولید کنندگان این دستگاه هستند.

 

 

منبع مقاله:

yon.ir/bio48

نظر جدید
0%