دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی

1397/03/19 در ساعت 14:23:00

ضرورت توسعه و مدیریت «زیست داده ورزی» در کشور

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی گفت: توسعه و مدیریت بیشتر زیست داده ورزی یا بیوانفورماتیک از اولویت های ستاد است تا هم‌افزایی در این حوزه را افزایش دهیم.

به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مصطفی قانعی با اشاره به ضرورت توسعه بیوانفورماتیک در کشور، عنوان کرد: گسترش روزافزون حجم عظیم داده‌های ژنومی و نیاز به ذخیره، بازیابی و تحلیل مناسب این داده‌ها، موجب پیدایش علم بیوانفورماتیک شد و این مهم در ستاد توسعه زیست فناوری نیز پیگیری می شود.

وی افزود: این دانش نوظهور، به عنوان یک دانش بین رشته‌ای، تلاش می‌کند تا با استفاده از تکنیک‌های موجود در علوم کامپیوتر، ریاضیات، ژنتیک، شیمی، فیزیک و علوم مرتبط دیگر، مسایل مختلف زیست‌شناختی را که معمولاً در سطح مولکولی هستند حل کند. 

به گفته قانعی، زیست‌داده‌ورزی یا بیوانفورماتیک دانش استفاده از علوم کامپیوتر و آمار و احتمالات در شاخه زیست‌شناسی مولکولی است. در چند دهه اخیر، پیشرفت در زیست‌شناسی مولکولی و تجهیزات مورد نیاز تحقیق در این زمینه باعث افزایش سریع تعیین توالی ژنوم بسیاری از گونه‌های موجودات شد، تا جایی که پروژه‌های تعیین توالی ژنوم‌ها از پروژه‌های بسیار رایج به حساب می‌آیند.

نظر جدید
0%