سرمایه‌گذاری جسورانه
سرمایه‌گذاری خطرپذیر (Venture Capital) سرمایه‌گذاری خطرپذیر (Venture Capital)
1
سرمایه‌گذاری خطرپذیر (Venture Capital)

 یا «سرمایه‌گذاری جسورانه» یا «سرمایه‌گذاری کارآفرینی» نیز نام می‌برند، عبارت است از تأمین سرمایه لازم برای شرکت‌ها و کسب‌وکارهای نوپا (استارت آپ) و کارآفرین که مستعد جهش و رشد ارزش و البته ریسک فراوانی است. این شرکت‌ها در مراحل ابتدایی رشد و تکامل اقتصادی خود، مورد توجه سرمایه‌گذارانی هستند که با ارزیابی موشکافانه خود، شکاف سرمایه و کمبود نقدینگی شرکت‌های کارآفرین را جبران می‌کنند و در گروه سهام‌داران آن‌ها قرار می‌گیرند. سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر با مدیریت فعالانه و برنامه‌ریزی در توسعه مدل‌های راهبردی، در کسب‌وکار هدف و ارزش افزوده و افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند.

رونق و توسعه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر موتور محرکه و محور اصلی رشد محصولات جدید و نوآوری در عرصه فناوری است.

سرمایه خطرپذیر سرمایه‌ای است که به همراه کمکهای مدیریتی، در اختیار شرکت‌های جوان، کوچک، به سرعت در حال رشد و دارای آتیه اقتصادی قرار می‌دهند. سرمایه خطر پذیر، از منابع مهم تأمین مالی شرکت‌های کوچک و نوپا است. به بیانی می‌توان گفت شرکت‌های سرمایه‌گذاری پول و تجارب مدیریتی را در اختیار شرکت‌های در حال رشد قرار می‌دهند و آن‌ها هم این امکانات را برای تبلیغات، پژوهش، ایجاد زیرساخت و تولید محصول استفاده می‌کنند. شرکت سرمایه‌گذار را وی سی فیرم‌ (VC Firm) و پولی که به شرکت در حال رشد داده می‌شود سرمایه خطرپذیر (venture capital fund) گفته می‌شود. سرمایه‌گذاران عموماً در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که به تکنولوژی جدیدی و یا روش کار نویی دست پیدا کرده باشند، و این سرمایه گذاران در ازای پولی که سرمایه‌گذاری می‌کنند، سهام آن شرکت را تصاحب می‌کنند و از این طریق تولید پول می‌کند. سرمایه مخاطره پذیر سرمایه‌گذاری شده عموماً هنگامی که سهام آن مبادله می‌شود نقد می‌شود.

روش‌های تأمین مالی در این صنعت روش‌های تأمین مالی در این صنعت
2
روش‌های تأمین مالی در این صنعت

  1. سرمایه نزدیکان، دوستان و اقوام (Love Money)
  2. کارتهای اعتباری (Credit Cards)
  3. فرشتگان نجات کسب و کار (Business Angels)
  4. تهیه کنندگان و مشتریان (Suppliers & Customers)
  5. مؤسسات وام دهنده مثل بانکها و مؤسسات اعتباری(Lending Institutions)
  6. سرمایه گذاران خطرپذیر (Venture Capitalists)
  7. اجاره به شرط تملیک (Leasing)
  8. بانکهای تجاری (Merchant Banks)
  9. فروش سهام و ورود به بازار بورس (Initial Public Offerings)

شاخص‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر
3
شاخص‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر

  1. توجه به شرکت‌های نوپا
  2. خطر پذیری
  3. دیدگاه بلندمدت
  4. انگیزه سودآوری
  5. مشارکت در مدیریت شرکت‌ها
  6. مشارکت در مالکیت شرکت‌ها
  7. خروج از سرمایه‌گذاری

فرآیند سرمایه‌گذاری صندوق زیستفرآیند سرمایه‌گذاری صندوق زیست
4
فرآیند سرمایه‌گذاری صندوق زیست

صندوق زیست فناوری به منظور حمایت از استارت آپ ها و شرکتهای نوپا و محققان صاحب ایده، نسبت به سرمایه گذاری در طرحهای زیست فناوری در 4 شاخه مرسوم زیست فناوری کشاورزی، زیست فناوری پزشکی، زیست فناوری صنعتی و زیست فناوری دریا اقدام می نماید.

در صورتی که پروژه پیشنهادی در فهرست اولویت‌های سرمایه گذاری باشد و حداقل های مدنظر صندوق را از حیث فنی و تیم اجرایی کسب نماید، صندوق با مدل زیر نسبت به سرمایه گذاری در آن اقدام خواهد نمود:

مشاهده بیشتر
افزودن ماژول جدید
0%